Elcykel eller traditionel cykel - Cykelferie langs Østkysten
Cykelferie langs Østkysten 🚲
den 23.04.2025
Cykelferie langs Vestkysten
den 14.04.2025
Gør cyklen klar til cykelferie
den 08.04.2025
Liggecykel
den 03.04.2025
El Ladcykel
den 21.03.2025
Det kan blive dyrt at køre på ulovlig elcykel
den 14.03.2025
Indlæg - ting du skal være opmærksom på
den 23.02.2025
Indlæg om motorer
den 11.02.2025
Indlæg om batterier
den 31.01.2025
Oplæg
den 17.11.2024
Du er meget velkommen til at indsende en kommentar til mine indlæg.
Så snart jeg har fået det, vil jeg hurtigst muligt få det tilføjet.
Hvis du ikke ønsker din kommentar tilføjet, skriver du det bare.
Jeg forbeholder mig retten til ikke at tilføje din kommentar, men vil altid give dig besked tilbage med begrundelse.

Opdateret 23.04.2025

Cykelferie langs Østkysten
Jeg vælger også her, som i turen langs vestkysten, at overnatte i hytter på campingpladser, som selvfølgelig også bookes på forhånd, for at være sikker på at have et sted at overnatte.
En cykelferie langs østkysten af Jylland er mindst lige så smuk som en tur langs vestkysten. Hvor vestkysten er barsk og blæsende, er østkysten mere mildt og bølgende landskab, skove, fjorde og hyggelige kystbyer.
🧭 Forslag: 7-dages cykelferie på Østkysten (ca. 40–65 km/dag)
🟩 Dag 1: Sønderborg → Aabenraa (ca. 45 km)
- Start ved den smukke Als Sund og kryds broen over til fastlandet.
- Overnatning: Aabenraa City Camping – hytter med udsigt over fjorden.
🟩 Dag 2: Aabenraa → Haderslev (ca. 45 km)
- Du kører langs kyst og skov – og tæt på dit sommerhusområde måske?
- Overnatning: Gammelbro Camping ved Årøsund – store hytter og strand.
🟩 Dag 3: Haderslev → Kolding (ca. 50 km)
- Du kommer forbi Hejlsminde og fjordlandskaber.
- Overnatning: Kolding City Camp – god base nær by og natur.
🟩 Dag 4: Kolding → Vejle (ca. 55 km)
- En af de smukkeste etaper med Vejle Fjord, skov og bakker.
- Overnatning: Vejle City Camping – moderne hytter i skovkanten.
🟩 Dag 5: Vejle → Juelsminde (ca. 55 km)
- Du følger fjorden ud mod Kattegat og små hyggelige havne.
- Overnatning: Juelsminde Strand Camping – meget hyggelig plads.
🟩 Dag 6: Juelsminde → Horsens (ca. 45 km)
- Rolig rute langs fjorden og småveje.
- Overnatning: Husodde Strand Camping – hytter med havudsigt.
🟩 Dag 7: Horsens → Odder / Saksild (ca. 50 km)
- Du slutter ved Østjyllands blide kyst – evt. afslutning ved Saksild Strand med is og havdyp.
- Overnatning (valgfri): Saksild Strand Camping
🗺️ Kort over Østkystruten
Du kan se hele ruten her via OpdagDanmark:
👉 Østkystruten – National cykelrute 5
Jeg har nedenfor, valgt at tage en rute med udgangspunkt i Kolding hvor jeg bor, da det betyder at jeg ikke skal tænke på transport til udgangspunktet.
Cykelferie fra Kolding – Rundtur langs Østkysten (7 dage)
🟩 Dag 1: Kolding → Haderslev (ca. 45 km) - Kort
- Du kører sydpå via Hejlsminde og langs Haderslev Fjord.
- Overnatning: Gammelbro Camping (Årøsund) – moderne hytter med havudsigt.
🟩 Dag 2: Haderslev → Aabenraa (ca. 50 km) – Kort
- Flot strækning med lidt bakker og god natur. Smuk fjordcykling.
- Overnatning: Aabenraa City Camping – tæt på centrum og fjorden.
🟩 Dag 3: Aabenraa → Christiansfeld → Kolding (ca. 100 km) - Kort
- Du drejer ind i landet og cykler gennem UNESCO-byen Christiansfeld (honningkager og historisk charme!).
- Tilbage i Kolding – tag en ekstra overnatning her.
- Overnatning: Kolding City Camp – afslappet og tæt på byen.
🟩 Dag 4: Kolding → Vejle (ca. 25 km) – Kort
- Du begiver dig nordpå – gennem Nørup og langs fjordens begyndelse.
- Overnatning: Vejle City Camping – smukt beliggende i skoven.
🟩 Dag 5: Vejle → Juelsminde (ca. 35 km) - Kort
- Du følger fjorden mod Kattegat – masser af gode udsigter.
- Overnatning: Juelsminde Strand Camping – charmerende by og strand.
🟩 Dag 6: Juelsminde → Snoghøj (ca. 60 km) - Kort
- Du kan tage færgen fra Snaptun til Hjarnø eller cykle via Glud. Mål: Snoghøj ved Lillebæltsbroen.
- Overnatning: F.eks. Danhostel Fredericia eller hytter nær Snoghøj.
🟩 Dag 7: Snoghøj → Kolding (ca. 20 km) - Kort
- En kortere afslutningsdag, hvor du cykler fredeligt langs fjorden tilbage til Kolding.
Det var blot et par forslag til ruter. Jeg vil foreslå at du selv bruger Google Maps inden du tager afsted. Så kan du selv gemme ruter hvor der er noget du gerne vil se.
Hvis du vii se mere om forskellige oplevelser i Danmark, kan du besøge Opdag Danmark
Opdateret 14.04.2025

Cykelferie langs Vestkysten
For at slippe for at slippe for noget af oppakningen, tages der her udgangspunkt i, at overnatninger sker i hytter på campingpladser, der er bestilt i forvejen før turen startes.
🛏️ Fordele ved hytter på campingpladser
- Komfortabel seng og varme, hvis det er køligt om aftenen
- Mulighed for at lave mad (ofte tekøkken)
- Nem adgang til bad og toilet
- Du skal kun have let oppakning med – ingen telt, liggeunderlag eller kogegrej
- Social stemning, men stadig privatliv
🔍 Sådan finder du hytter
- Campingpladser.dk – god oversigt med kort og kontaktoplysninger
- Brug Google Maps og søg "Campingplads med hytter" + bynavn
- Mange pladser har online booking, men du kan også ringe og høre, om der er plads
- I lavsæson (forår/efterår) er der ofte god plads og lavere priser
📝 Ting at overveje og pakke til hytteferie på cykel
- Egen lagenpose/sengelinned, hvis det ikke er inkl.
- Let kogegrej, hvis du vil lave mad selv (hvis ikke det er i hytten)
- Snacks, kaffe/te – ikke alle campingpladser har butik
- En lille oplader til telefon + powerbank
- Tøj til at kunne sidde udenfor om aftenen
Her vil jeg give et eksempel på hvordan sådan en tur kunne være:
🚴♂️ Cykelferie langs Vestkysten – 7 dage med hytteovernatning
🟩 Dag 1: Esbjerg → Blåvand (ca. 40 km) - Kort
- Rolig start, mest asfalt og cykelsti gennem Ho og langs skov og hede.
- Overnatning:
Blåvand Camping – hytter i flere størrelser og tæt på strand og by.
🟩 Dag 2: Blåvand → Henne Strand (ca. 50 km) - Kort
- Cykling gennem fredet natur og små landsbyer. Du passerer fx Oksbøl og Kærgård Plantage.
- Overnatning:
Henne Strand Camping – lækre hytter, også med bad og toilet.
🟩 Dag 3: Henne → Hvide Sande (ca. 45 km) – Kort
- Meget smuk strækning langs Vesterhavet og Ringkøbing Fjord.
- Overnatning:
Lyngvig Camping – rolige omgivelser, udsigt til fyrtårn og mulighed for hytte.
🟩 Dag 4: Hvide Sande → Thorsminde (ca. 60 km) - Kort
- Flot og relativt flad etape. Du følger fjorden, så der er ofte god asfalt og let rute.
- Overnatning:
Thorsminde Camping – hyggelige hytter, tæt på både fjord og hav.
🟩 Dag 5: Thorsminde → Lemvig (ca. 55 km) - Kort
- Du kommer forbi Bovbjerg Fyr og dramatiske kystskrænter.
- Overnatning:
Lemvig Strand Camping – smuk beliggenhed, moderne faciliteter.
🟩 Dag 6: Lemvig → Klitmøller (ca. 65 km) - Kort
- En lidt længere dag – du krydser Limfjorden (færge ved Thyborøn – Agger).
- Overnatning:
Klitmøller Camping – "Cold Hawaii", hyggelige hytter og livlig stemning.
🟩 Dag 7: Klitmøller → Hanstholm (ca. 30 km) - Kort
- Kort afslutningsetape – god til at runde turen af og evt. tage lidt sightseeing eller en ekstra overnatning.
- Overnatning (valgfri):
Hanstholm Camping
🧭 Transport
- Start i Esbjerg: Let at komme til med tog.
- Slutning i Hanstholm/Klitmøller: Tag fx bus til Thisted → videre med tog.
- Alternativt: Tag bilen til Esbjerg, og find transport tilbage fra nord – eller omvendt.
📌 Ekstra tip
- Alle campingpladserne her har hytter med adgang til bad og køkken, men nogle kræver, at du selv har sengelinned og håndklæde.
- I forår og sensommer er der ofte god plads – men det er stadig smart at booke hytterne i forvejen, især i weekender.
- Medbring et kort eller download ruten til fx Komoot eller Bikemap, hvis du kører offline.
Hvis du vii se mere om forskellige oplevelser i Danmark, kan du besøge Opdag Danmark
Opdateret 08.04.2025

Gør cyklen klar til cykelferie
Hvis du har tænkt dig at skulle på cykelferie, er der en del praktiske og personlige forberedelser, der kan gøre turen langt mere behagelig og problemfri. Her kommer en oversigt som selvfølgelig skal tilpasses efter, om du skal cykle i Danmark eller i udlandet hvor der kan være udfordringer som bjerge m.m. Så er det selvfølgelig også afhængig af, hvor lang tid du vil være væk.
🛠️ Udstyr og cykel
- Tjek cyklen grundigt: Bremser, gear, kæde, dæk og lys skal være i topform. Få evt. et cykeltjek hos en cykelsmed.
- Valg af cykel: Touringcykel, gravelbike eller elcykel – afhængig af afstande, terræn og din fysiske form.
- Ekstraudstyr:
- Bagagebærere og vandtætte cykeltasker
- Cykelhjelm
- Drikkedunk/flasker
- Cykellås
- Lappegrej, ekstra slange, pumpe og multitool
- Kort eller GPS (evt. app som Komoot eller Bikemap)
👕 Beklædning
- Cykelbukser med pude – det gør underværker for komforten
- Åndbart, svedtransporterende tøj
- Vind- og regntæt jakke
- Let skiftetøj til aftenbrug
- Cykelhandsker og evt. cykelbriller
- Sko, du kan gå lidt i, hvis du skal se noget undervejs
🏕️ Overnatning og rute
- Planlæg ruten: Hvor langt vil du køre om dagen? Husk pauser, seværdigheder og realisme.
- Book overnatning: Eller beslut om du vil tage telt/camping med. Shelterpladser i Danmark er også en mulighed.
- Kend ruten: Brug cykelrutekort eller apps. Tjek underlaget og højdeprofil, så du ikke bliver overrasket.
🧳 Pakning
- Tænk i "letvægtsprincip": Det hele skal kunne være på cyklen, og du skal kunne løfte den
- Medbring det nødvendige:
- Toiletgrej
- Solcreme og myggespray
- Førstehjælpskit
- Powerbank til telefon
- Snacks, nødproviant og lidt kontanter
💪 Fysisk forberedelse
- Træn op: Tag et par længere ture med oppakning, inden ferien, så kroppen vænner sig til det
- Øv dig i at pakke – og cykle med fuld oppakning
- Kend dine begrænsninger – og planlæg med hviledage eller korte dage
🧠 Mentalt og praktisk
- Forvent lidt af hvert: Regn, punkteringer, trætte ben – det er en del af charmen
- Rejseforsikring og evt. ulykkesforsikring
- Vejrudsigten skal tjekkes løbende
- Giv besked til nogen om, hvor du kører – og tjek ind undervejs
Det var nogle af de praktiske ting det er fornuftigt at klare inden man skal afsted. Nu skal man jo også tænke lidt over hvor turen skal gå hen, da det jo også har lidt med forberedelserne at gøre. Jeg vil forsøge i senere indlæg at give nogle eksempler på ture i Danmark.
Opdateret 03.04.2025

Liggecykler
Denne type cykel er ikke noget jeg har udforsket, da det ikke er nogen jeg er stødt på så tit i min hverdag. Men jeg ser til min overraskelse at man også kan få dem som elcykel. For at forklare hvad en liggecykel er, har jeg været på nettet.
Jeg har på Wikipedia fundet følgende forklaring på en liggecykel:
Liggecykel er en fællesbetegnelse for en række cykeltyper, hvor cyklisten ligger mere eller mindre bagover. Ofte bruges den engelske betegnelse HPV, der betyder "Human Powered Vehicle", altså "menneskedrevet transportmiddel", selv om denne betegnelse er langt bredere. Tidligere sås sofacykel. En kabinecykel (også kaldet velomobil) har tre hjul.
Selv om denne cykeltype har været kendt omtrent lige så længe som den klassiske type, har den aldrig opnået nævneværdig udbredelse. Den primære årsag er formentlig, at cykelsporten tidligt har forbudt liggecykler i konkurrencer.
Liggecykler er to- eller trehjulede (sjældent firehjulede). Den tohjulede liggecykel fremstilles i to hovedtyper:
- Kort model, hvor kranken med pedalerne sidder over og foran forhjulet. Baghjulet kan være større end forhjulet. Styret, der normalt er i direkte forbindelse med kronrøret og forgaflen, kan være placeret over eller sjældnere under cyklistens ben.
- Lang model, hvor kranken er placeret mellem for- og baghjul. Forhjulet er normalt mindre end baghjulet. Styringen sker normalt gennem en stangforbindelse til et ekstra kronrør placeret længere tilbage på stellet. Også her kan styret være placeret over eller under benene.
- Pedaldrevne med kæde til for- eller baghjul. Forhjulstræk vinder frem, da det forenkler kædeføringen, især på lave liggecykler, hvor sædet sidder nede mellem hjulene.
Prisniveauet er tilsyneladende højt, men sammenlignes med en god racercykel er prisen den samme. En del liggecykler er helt eller delvist selvbyggede.
Der er mange der eksperimenterer med liggecykler. Her har jeg fundet nogle link som måske kunne være spændende.
Liggecykelforeningen. Her kan du se en forening for liggecykler.
Liggecykler i Danmark. Hvis du har lyst at følge med på Facebook
Dansk ingeniør bygger el-strike. Kan køre over 600 kilometer på en opladning
Hvis du har lyst til at finde ud af noget mere, er der mange hjemmesider på nettet, men fantastiske beskrivelser og billeder. Det gælder både for folk der selv har været af sted på liggecykel og så også folk der selv udvikler og bygger cyklerne.
21.03.2025

El Ladcykler
Generelt:
Fordele 👍🏻
God til transport af varer og børn – En el ladcykel gør det nemt at transportere tunge ting som dagligvarer, værktøj eller børn uden at skulle bruge en bil.
Mindre fysisk anstrengelse – Elmotoren hjælper med at reducere den fysiske belastning, især på lange ture eller i bakker. Det er en fordel, hvis du har slidte knæ.
Miljøvenlig transportform – En el ladcykel udleder ingen CO₂, hvilket gør den langt mere klimavenlig end en bil.
Økonomisk i længden – Selvom anskaffelsesprisen er høj, er den billigere at køre på end en bil, da du sparer på brændstof, parkering og forsikring.
Mulighed for motion – Selvom motoren hjælper, får du stadig en vis fysisk aktivitet, især hvis du selv træder i pedalerne det meste af tiden.
Kan erstatte en bil – Hvis du bor i en by eller et område med gode cykelstier, kan en elladcykel ofte helt erstatte en bil til daglige gøremål.
Mindre parkeringsproblemer – Den fylder mindre end en bil og kræver ikke en dyr parkeringsplads.
Ulemper 👎🏻
Høj pris – En god el ladcykel koster ofte mellem 20.000-50.000 kr., hvilket er en stor investering.
Tung og stor – En el ladcykel er tungere end en almindelig cykel, hvilket kan gøre den svær at håndtere, især hvis batteriet løber tør.
Kræver opladning – Batteriet skal oplades jævnligt, og rækkevidden kan være begrænset afhængigt af model og vejrforhold.
Sikkerhedsrisiko – Pga. vægten og hastigheden kan en el ladcykel være sværere at styre, især ved skarpe sving eller på glatte veje.
Vedligeholdelse – Motor og batteri kræver mere vedligeholdelse end en almindelig cykel, og reparationer kan være dyre.
Ikke ideel til alle veje – Hvis du ofte cykler på smalle skovstier eller ujævne grusveje, kan en el ladcykel være svær at manøvrere.
Konklusion:
Hvis du ofte transporterer børn eller varer og gerne vil have hjælp til trækket, kan en el ladcykel være en fantastisk investering. Men hvis du mest cykler korte ture alene og har brug for en let cykel, kan en almindelig elcykel eller en traditionel cykel være bedre.
Nogle eksempler fra mit liv.
Jeg sad forleden dag og spekulerede hvad emner jeg kunne komme ind på her under elcykler. Min far levede de sidste år på et plejehjem. Dagene her kan være meget lange og jeg husker tydeligt, hvordan han første gang havde været med på en cykeltur med en rickshaw, kunne fortælle om hvor stor en oplevelse det havde været. Og heldigvis blev det til mange ture, inden han blev så dement, at han ikke fik noget ud af turene.

Cykling uden alder
Disse ture bliver til sammen med Cykling uden alder. Over halvdelen af landets kommuner er med i fællesskabet. De startede med cykelture fra plejehjem, men har siden udvidet med at man også kan komme på ture fra eget hjem.
Der er over 3000 frivillige cykelpiloter der hver dag tager ældre med ud på en oplevelsestur. Hvis man møder dem på ens vej, kan man se smilet i deres ansigt. Det er fordi de er med til at bryde den ensomhed der tit kan opstå hos den ældre, når hverdagen pludselig skal tilbringes på et plejehjem. De får også pludselig et fællesskab igen, da de tit kører flere cykler sammen. Der vil så undervejs blive gjort stop, hvor der kan opstå fremtidige venskaber. Der kan også blive et hvis tillidsforhold mellem cykelpilot og passager. Jeg ved fra min far, at han fik et virkeligt godt forhold, til dem der kom og cyklede med ham.
Hvis du har lyst til at læse om det, eller måske selv blive en del af fællesskabet, så klik ind på deres hjemmeside her.

Ladcyklen som arbejdsredskab
Her har jeg også lidt erfaring da min kone har været kommunal dagplejer i 36 år. Vi boede i en by, hvor det meste af det der foregik når de skulle lave noget fælles, var i den ene ende af byen. Vi boede så også lidt i udkanten af byen, så derfor havde min kone med børnene, en længere vej til fælleaktiviteter. Det gjorde, at børnene var trætte og uoplagte når de nåede frem. Derfor besluttede vi os for, at konen skulle have en ladcykel med el drift. Vi fandt frem til en der var godkendt og anskaffede os sådan en. Det var det bedste vi havde gjort længe, for nu kunne hun mærke på børnene, at de var klar til aktiviteterne når de kom frem, og det var jo faktisk også det der var meningen med at mødes. Hun blev også selv aflastet af at kunne cykle frem i forhold til at gå. Vores børnebørn var også glade for cyklen, når de var på besøg. Vi måtte jo gerne bruge den privat, da vi selv havde købt den.
Jeg håber du kan bruge ovenstående til inspiration. Hvis du har kommentarer eller måske egne oplevelser som du vil dele, er du velkommen til at skrive til mig øverst på siden 😉
14.03.2025.

Det kan blive dyrt at køre ulovligt på elcykel
Der har de sidste dage været fokus på unge der kører på elcykler, der ikke er lovlige i Danmark. Da jeg selv møder disse cykler, når jeg enten er ude på mine gåture eller er ude at cykle, har det fået min opmærksomhed.
Jeg er af den overbevisning at ansvaret hovedsageligt ligger hos dem der sælger de ulovlige elcykler. Men måske er vores lovgivning også for vag på området, det skal jeg ikke gøre mig til dommer for.
Man skal altid huske, at de fleste unge mennesker er parat til at forsøge alt, for at udforske, om der kan pilles ved cyklen, så den kan yde noget mere. Det er nok her, der er en del forældre der burde være mere synlige.
Jeg har været lidt på nettet for at finde noget om emnet.
Hvad siger loven:
På almindelig elcykel (25 km/t) gælder de samme færdselsregler som på en almindelig cykel.
Men der er særlige regler for, hvordan din elcykel skal være indrettet og udstyret.
- Der må kun være én motor på cyklen.
- Motorens effekt må højst være 250 watt. Det må ikke være muligt at indstille motoren til højere effekt end 250 watt.
- Motoren må hjælpe til op til 25 km/t, når der trædes i pedalerne. Derefter skal den slå fra.
- Det må ikke være muligt at indstille motoren til at slå fra ved en højere fart end 25 km/t, når der trædes i pedalerne.
- Nogle elcykler har en såkaldt "gå-assistent", der hjælper med max 6 km/t, uden der trædes i pedalerne. Det er en hjælp til at trække cyklen op ad stejle ramper, bakker mv.
- En elcykel må ikke kunne indstilles til at køre hurtigere end 6 km/t, uden at der trædes i pedalerne.
- For bremser, lys og andet udstyr gælder samme regler som for almindelige cykler
- Der er ingen aldersgrænse for at køre på elcykel. Men Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at man er mindst 15 år, før man kører på elcykel.
Tuning er forbudt
Det er ikke tilladt at tune en elcykel, så den kan køre hurtigere end tilladt. Det er desuden meget farligt, da cyklen sikkerhedsmæssigt ikke er konstrueret til at køre og bremse med meget høje hastigheder.
Hvis politiet konstaterer, at en elcykel er tunet, kan de konfiskere den.
Se her når Rådet for Sikker Trafik, får testet en ulovlig elcykel hos politiet.
Hvis du vælger at køre ulovligt, kan du risikere at skulle betale en stor erstatning, hvis du er uforsikret eller din forsikring ikke dækker.
Se her hvor galt det kan gå.
Så det er en god ide at undersøge om en elcykel er lovlig.
Se her hvordan du tjekker det.
En rundspørge i politikredsene viser at ulovlige elcykler er et problem i trafikken.
Se her resultatet af en rundspørge hos landets politikredse, foretaget af Rådet for Sikker Trafik.
23.02.2025

Nu har jeg skrevet lidt om batterier og motorer på elcykler. Der er dog et par andre ting man også bør være opmærksom på.
Da antallet af elcykler på markedet er eksploderet de sidste år, er der også mange forskellige kvaliteter, så derfor er det vigtigt at undersøge markedet inden man giver sig i lag med et køb.
Cyklistforbundet har lavet en lille quickguide, hvad det er vigtigt at kigge efter. Her er de emner jeg ikke tidligere har været inde på.
Kend dine behov
Vid, hvad du vil bruge elcyklen til – og hvad du forventer af den. Så kan du lettere tale med forhandleren om mulighederne. Skal du køre meget langt? Skal cyklen lastes tungt? Skal der børn med på cyklen? Har du brug for lav indstigning? Skal du kunne løfte cyklen?
Vær også opmærksom på affjedring. En affjedring giver dig et bedre vejgreb. God affjedring øger også din komfort, når du kører langt og hurtigt.
Hvis batteriet optager pladsen på bagagebæreren, har du måske brug for kurve eller cykeltasker.
Tal med flere forhandlere. Vælg erfarne forhandlere, der har flere typer elcykler at vælge mellem. En elcykel er en større investering. Spørg, før du køber – også til service og reparation. Det er langt fra givet, at din cykelhandler er ekspert i elcykler.
Prøv cyklen – grundigt
Som altid, når du køber cykel, bør du tage en god, lang prøvetur først. Prøv forskellige modeller med forskellige motor- og batteriplaceringer.
Papir er taknemmeligt, så du skal udfordre cyklens lovede egenskaber lidt: Kom op max-hastigheden, hvor motoren slår fra – hvis cyklen nu føles alt for tung at træde, skal du vælge en anden.
Vær også sikker på, at cyklen er til at køre på, når batteriet løber tør for strøm, eller når du slukker for elektronikken.
Bremser og ekstraudstyr
En elcykel er tungere end en almindelig cykel, kører ofte hurtigere og kræver derfor mere bremsekraft at standse. Derfor skal du nøje overveje, hvilke bremser, du har brug for.
- Fælgbremser: Egner sig især til kortere ture, hvor du ikke skal foretage mange og hurtige opbremsninger.
- Skivebremser: Er de stærkeste bremser, og det er samtidig dem, som giver dig den bedste modulation. Med god modulation menes, hvor meget eller hvor nemt bremsekraften kan styres.
Det skal også lige med hvad loven siger:
Der må kun være en motor på cyklen
Motoren må kun hjælpe, når der trædes i pedalerne
Motoren må kun hjælpe op til maksimum 25 km/t
Motoren må ikke afgive mere effekt end 250 watt
De samme regler for bremser, lys og andet udstyr gælder for elcykler som for almindelige cykler.
Så lige lidt om mobiltelefoner og hovedtelefoner på cykel:
Hvis du bliver standset på cykel med en håndholdt telefon i brug, giver det en bøde på 1000 kroner.
Så hvis du vil bruge telefonen, enten til tale eller du taster på den, imens du cykler, skal den være fastmonteret på cyklen. Du må gerne bruge hovedtelefoner til at høre lyden i.
Det må dog siges at det er en dårlig ide at cykle med høretelefoner. Man bliver let uopmærksom. Men en god ide, en jeg selv bruger, er kun at have noget i det ene øre og så ikke have det skruet for højt op. Det skal her lige nævnes, at politiet godt kan give en bøde hvis de ser en der er uopmærksom og måske kører uforsvarlig på grund af lyd i ørerne.
11.02.2025

Motorer
Hvilken motor skal jeg vælge når jeg bestemmer mig for at få en elcykel. Det er ikke uden betydning, det har med at gøre, hvilken måde du cykler på og ikke mindst hvilket terræn du færdes i. Der er flere muligheder og jeg vil forsøge at uddybe det lidt.
Der findes tre måder at anbringe motoren på og det giver også navnene på de tre typer.
- Frontmotor
- Centermotor
- Baghjulsmotor
Hver type har fordele og ulemper.
Frontmotor:
Som navnet siger, så er motoren her placeret forrest på cyklen og er indbygget i navet på forhjulet. Denne løsning er en god løsning, hvis du har behov for maksimal hjælp og assistance. Det er derfor en god løsning til folk med fysiske udfordringer, da der ikke skal lægges så mange kræfter i trådet, som der skal ved en centermotor. Da motoren er monteret i forhjulet, vil det virke som om man bliver trukket fremad. Der vil derfor være lidt tilvænding ved denne type motor.
Centermotor:
Også her er det som navnet siger, en motor der er placeret midt på cyklen. Den er monteret i kranken. Dette giver en god vægtfordeling og giver derfor en følelse af velafbalanceret køreoplevelse. Placering direkte i kranken giver en oplevelse af stor kraftoverførsel når du træder i pedalerne. Kraften overføres til baghjulet, som ved en almindelig cykel, ved hjælp af kæde eller rem. På en cykel med centermotor reguleres hjælpen af den kraft der lægges i pedalerne. Det vil sige at pedalkraft og fremdrift (hjælp fra motor) følges ad og det vil give en behagelig og naturlig cykeloplevelse. Det vil også sige at jo mere kraft der ligges i pedalerne, jo længere vil der være strøm på batteriet.
Baghjulsmotor:
Denne type motor er indbygget i navet på baghjulet. Du vil her opleve en naturlig cykling, da den jo trækker på baghjulet som på en almindelig cykel. Man vil her opleve et skub i forhold til hvis motoren havde sat i forhjulet.
Det er i dag centermotoren den mest anvendte motortype til elcykler. Det er dog en dyrere løsning, men mere robust end de to andre typer.
Når du skal ud at købe elcykel skal du kende udtrykket Nm - Newton meter. Det er et udtryk for hvor stor trækkraft og motormoment, motoren er i stand til at yde. Jo større moment, jo større kraft er der til rådighed og dermed assistance på cykelturen. Hvis du cykler meget i kuperet terræn, er det godt med stor kraft, i regnestykket skal det dog med, at det tapper også mere på batteriet. Det vil sige kortere rækkevidde.
Ovenstående skulle hjælpe lidt til med at vælge det der er bedst for en selv. Det er dog fornuftigt at gå til cykelhandleren og få en prøvetur, så man er helt sikker inden man køber elcykel.
Jeg kan tilføje, at så klog var jeg ikke da jeg købte min første elcykel. Den første jeg havde var med frontmotor og den følte jeg tog magten fra mig. Nu har jeg fået en med centermotor og det er meget mere behageligt. Det er som at cykle på en almindelig cykel. Og der er meget bedre regulering på den, så den ikke trækker en fremad før man træder i pedalerne.
31.01.2025

Lidt om batterier til din elcykel.
Når du køber en elcykel det jo ikke en helt billig investering, så den må derfor gerne holde længe. Det er derfor vigtigt at passe på cyklen og vedligeholde den.
En af de dyre ting at skifte ud er batteriet, så der er en god ide at sørge for at vedligeholde det godt.
Et batteri forventes at kunne klare op mod 800-1000 fulde op- og afladninger, så hvis du ikke lader dit batteri fuldt op, vil det svare til omkring 2000 halve opladninger.
Det er faktisk bedst at at oplade din cykel hver gang du har været ude at cykle på den. Det sikrer cellerne i batteriet mest mulig energi. Man skal ikke aflade sit batteri til nul, da det kan skade cellerne, så batteriets levetid kan forkortes en hel del. De anbefales at du hver måned oplader din cykel i 24 timer. Du vil på den måde forlænge dit batteris levetid. Ovenstående afhænger dog af hvor meget du bruger din cykel.Vi anbefaler at du hver måned oplader din cykel i 24 timer.
Det er vigtigt at du i de kolde perioder på under +5 grader, tager dit batteri indendørs for at lade det. Så undgår du at battericellerne trækker sig sammen. Et batteri på en elcykel har det bedst i omkring +20 grader.
Skal du ikke bruge din cykel i et stykke tid og den skal stilles væk for en længere periode, er det fornuftigt at afmontere batteriet fra cyklen. Det er vigtigt at batteriet i denne periode ikke bliver helt afladt. Det anbefales at lade batteriet i 24 timer og det bliver opbevaret ved stuetemperatur. Batteriet skal kontrolleres for sit strømniveau under opbevaringen. Skulle det miste strøm skal du lade det op igen. Endeligt er det en god ide at lade batteriet op i 24 timer inden du tager det i brug igen.
Hvis så uheldet er ude og batteriet ikke rigtig yder maksimalt mere, så skal man tænke på om man vil investere i et nyt, eller man eventuelt vil få batteriet repareret. Man kan ligefrem risikere at batteriet bliver bedre ved at få det renoveret. Det skyldes at man bliver bedre og bedre til at udvikle celler til batterier og man derfor kan få større kapacitet på batteriet ved nye bedre celler. Det er dog, som ved alt andet, at se sig for og vælge en seriøs reparatør. Og som en lille bonus, er en reparation er også en fordel for vores fælles miljø.
Et lille tip, som jeg selv har mærket på batteriet på min egen elcykel, er at hold det korrekte dæktrykket. Hvis du ikke har det korrekte dæktryk, bliver batteriets rækkevidde reduceret.
17.11.2024
Der er faktisk mange meninger om hvad der er godt og skidt ved at anskaffe en elcykel.
Jeg starter lige med at liste nogle af fordele og ulemper op nedenfor. Der er nok mange flere, men det var lige dem jeg kunne komme i tanken om.
Fordele:
- skånsom ved kroppens led i forhold til en traditionel cykel
- folk med mobilitetsproblemer kan blive ved med at cykle i længere tid og det er med holde en i gang
- miljøvenlig i forhold til at skal anvende bil eller offentlig transport
- hurtig og billigere på korte strækninger i forhold til bil
- fylder ikke på parkeringspladserne i byerne
- der skal ikke kørekort til i forhold til at bruge bilen
- billigere at forsikre i forhold til bil
Ulemper:
- tungere end en traditionel cykel på grund af batteri og motor
- kan tit være dyrere at anskaffelse i forhold til en traditionel cykel
- kræver mere vedligeholdelse i forhold til en traditionel cykel
- kræver opladning i forhold til en traditionel cykel
- batteriets kapacitet er tit for lille, kan dog løses ved at vælge et større batteri
- batteriet er sårbar i for store frostgrader
Elcyklen er blevet rigtig populær, man kan i bybilledet se at der bliver flere og flere elcykler.
Mange folk er blevet mere miljøvenlige og går også op i deres sundhed. Det er her elcyklen er fantastisk. Det er især for folk med fysiske skavanker og så ikke mindst for ældre mennesker der har muligheden for at cykle.
Hvis man skal se på fordelen for de to kategorier af mennesker så kan man fremhæve at batteri og motor kan hjælpe på, at det er lettere at cykle længere, modvind betyder ikke så meget og bakkerne bliver lettere at komme op af.
Jeg har stor fornøjelse af min elcyklen som jeg har haft i cirka 2 år. Det startede med at jeg havde tilsluttet en gruppe pensionister der cyklede en strækning 20 til 25 kilometer en gang om ugen. Da jeg ikke følte at det var nok med en gang om ugen, begyndte jeg at cykle flere gange om ugen.
Jeg har fået konstateret slidgigt i mine knæ. Det er særligt det venstre knæ det er galt med. Jeg har været igennem et træningsforløb hos en fysioterapeut. Det hjalp på det højre knæ men ikke meget på det venstre, men forløbet flyttede noget oppe i hovedet på mig. Det var nødvendigt at tabe sig og her kom elcyklen ind i billedet, da den jo netop har hjulpet mig med at komme på længere ture og mine knæ ikke har lidt den store overlast. Jeg har tabt godt 20 kilo, Ikke kun ved at cykle, men også ved at spise mindre og mere rigtig.
Jeg er dog blevet bidt af at cykle og er derfor fortsat med at cykle flere gange hver uge. Det er dejligt at komme ud i naturen og opleve hvordan den skifter udseende med årstiderne.
Jeg skal snart til en forundersøgelse for at se om jeg skal have mit venstre knæ opereret. Hvis dette bliver aktuel er jeg jo nødt til at stille mine cykelture på pause, men håber at blive så frisk i knæet igen, så jeg kan fortsætte mine cykelture.